1-7 Aralık tarihleri “Acil Sağlık Hizmetleri Haftası” yani hayat ile ölüm arasındaki o ince çizgi üzerinde görev yapanların haftası olarak kutlanmaktadır. Acil Sağlık Hizmetleri, yurt genelinde şehir merkezlerinden, en uç noktalardaki köylere kadar uzanan çok büyük bir hizmettir.
Acil Sağlık Hizmetlerinin amacı; acil sağlık hizmeti ihtiyacı oluşan herkese, günün 24 saatinde, ücretsiz olarak 112 acil çağrı hattının aranması halinde en kısa sürede ulaşmak, hasta ya da yaralıya olay yerinde gerekli tıbbi müdahaleyi yapmak ve ihtiyaç halinde en uygun sağlık merkezine ulaştırmaktır. 7/24 Hayat Kurtarıyoruz 112 Acil Sağlık Hizmetleri; vatandaşımızın herhangi bir acil hastalık veya yaralanma halinde, günün 24 saatinde 112 telefon numarasını çevirmesiyle başlar. Her ilimizde bulunan komuta kontrol merkezine ulaşan çağrılar, aciliyetine karar verilerek değerlendirilir. Olay yerine en yakın istasyondan içerisinde doktor veya paramedik, acil tıp teknisyeni bulunan tam donanımlı ambulans görevlendirilerek olay mahalline ulaşması ve hasta ya da yaralıya olay yerinde gerekli tıbbi müdahaleyi yaparak ihtiyaç varsa tedavi göreceği hastaneye nakledilmesi şeklinde son bulur. Türkiye’de bu hat üzerinden ulaşılan hizmet ile ülke genelinde tüm noktalara kara, hava, deniz yolları ile ulaşım sağlanarak acil yardım hizmeti sunulmaktadır. Acil durumlarda ve afetlerde olay yerine hızlı ulaşım, yaygınlık, dağılım ve organizasyon, bütün bunları yaparken aksamayan bir koordinasyon şarttır. Komuta Kontrol Merkezi (KKM), İl Sağlık Müdürlüğü bünyesindeki 112 Acil Yardım Hizmetleri, İl Ambulans Servisi Başhekimliğine bağlı çalışan birimdir. Komuta Kontrol Merkezi altı ana birimden oluşur; Çağrı karşılama, Ambulans yönlendirme, Hasta nakli, Veri kayıt ve değerlendirme, İl içi ve iller arası hasta nakli koordinasyonu, Hastane kritik yatak yönetimi.
Acil Sağlık Hizmetleri bünyesinde, hasta ve yaralılara her türlü coğrafi ve iklim şartlarında en kısa sürede ulaşabilmek amacıyla özel olarak dizayn edilmiş tam donanımlı acil yardım ambulanslarına ek olarak hava ambulansları (uçak ve helikopter), deniz ambulansları, palet takılabilen ambulanslar, 4 yaralı taşıyan ambulanslar, yoğun bakım ve obez ambulansları ile motosiklet ambulansları da hizmet vermektedir. 112 Acil Sağlık Hizmetleri’nin etkin ve en kısa sürede verilebilmesi için vatandaşlarımızın daha duyarlı olması gerekmektedir. Trafikte Ambulans Siren Sesi Duyunca
* Sakin olun. * Hangi yönden geldiğini anlamaya çalışın. * Yavaşlayın, ani fren yapmayın. * Mümkünse aracınızı yolun kenarına çekin. * Kavşakta iseniz yola çıkmadan ambulansın geçmesini bekleyin. * Yol açmak için şerit değiştirecekseniz mutlaka kurallara uyun. Sinyal kullanın. * Ambulans güvenle geçtikten sonra yolunuza kurallara uyarak devam edin. * Ambulansın peşinde sürat yapmayın ve uygun fren mesafesi bırakın. “Siren tüm araçların duyması ve yolu açmaları içindir. Araç sürücüleri ambulansın ilerleyişini kolaylaştırmak için taşıt yolu üzerinde yer açmak, gerekiyorsa durmak ve ambulans tarafından tamamen geçilinceye kadar beklemek mecburiyetindedirler.” “Geçiş Üstünlüğü Bulunan Araçların İşaretini Alan Araç Sürücülerinin Uyacağı Kurallar” Geçiş üstünlüğü bulunan bir aracın duyulur veya görülür bir işaretini alan ve araç sürücüleri bu araçların kolayca ilerlemelerini sağlamak için taşıt yolu üzerinde yer açmak, gerekiyorsa durmak ve bu araçlar tarafından tamamen geçilinceye kadar beklemek mecburiyetindedirler. (Madde 142/Karayolları Trafik Yönetmeliği) Bir kavşakta iken böyle bir işaret alan araç sürücüleri derhal kavşağı boşaltmak ve gerekiyorsa emniyetli bir mesafe uzaklaştıktan sonra geçişi engellemeyecek şekilde durmak ve geçiş üstünlüğüne haiz araçlar tamamen geçinceye kadar beklemek mecburiyetindedirler.
112’yi arayan kişilerin, hasta/yaralının konumuna dair adres bilgilerini doğru vermesi, Trafikteki diğer sürücülerin, ambulansa ait siren sesi duyulduğunda ya da tepe lambası yanarken görüldüğünde, ambulansların geçiş önceliğine riayet ederek ambulansa yol vermesi vakaya ulaşım süresinin kısaltılması açısından hayati derecede önemlidir. Ayrıca 112 Acil Sağlık Hizmetlerinin hayati tehlike durumu olmayanlar tarafından gereksiz yere meşgul edilmesi, zaman ve işgücü kaybına yol açmakta, daha da önemlisi gerçek sağlık yardımına ihtiyacı olan hasta ve yaralılara ulaşmayı geciktirmektedir. 112 Acil Çağrı Hattının kullanılması konusunda, 7’den 70’e Acil Kültürü’nün oluşması sistemimizin en temel ihtiyacıdır. Unutmayalım ki, herkes bir gün 112 Acil Çağrı Hattını aramaya ihtiyaç duyabilecektir.
|